SVETOVNI DAN VODE 2018 - TEMATIKE O PITNI VODI: POVEZOVANJE,, VÉDENJE , DIREKTIVA O PITNI VODI, PREDSTAVITEV IN IZMENJAVA MNENJ; ZAHTEVE, ZAKLJUČKI, POVZETKI PREDSTAVITEV, MNENJ - Hiša Evropske unije Ljubljana, 21.marec2018
SVETOVNI DAN VODE 2018 - TEMATIKE O PITNI VODI
PREDSTAVITEV IN IZMENJAVA MNENJ - Hiša
Evropske unije (LINK), Informacijsko
središče EU parlamenta in EU komisije v Sloveniji, Dunajska
cesta 20, 1000 Ljubljana [MAP], SREDA,
dne 21. marca 2018. Pobudnika
/ Organizatorja: Civilna iniciativa Mengeš LINK, Društvo Trzin je naš dom LINK.
ZAHTEVE, ZAKLJUČKI, POVZETKI PREDSTAVITEV, MNENJ
Zahvaljujemo se Hiši Evropske unije za gostoljubje.
PREDSTAVITVE:
-
mag. Tomaž ŠTEBE (WEB LINK, LN LINK, BLOG LINK FB LINK), Civilna iniciativa Mengeš FB CIM LINK (za Alpsko Vodo izpod
Krvavca CIM AVK WEB LINK) - POZDRAV;
O TEMATIKAH (LINK).
-
Gregor PEVC, Trzin je naš dom, POZDRAV; O ANALIZAH V TUJINI
(odsotnost nadomestil Štebe).
-
Prof. dr. Mitja RISMAL, strokovnjak za vodovodne sisteme in
čistilne naprave.
-
Jože HORVAT, svetnik četrtne skupnosti Črnuče, član odbora za
varstvo okolja mestnega sveta.
-
Dr. Peter KRALJ, u. d. i. geologije, hidrogeolog.
-
mag. Zlatko ERLIH, direktor Javnega podjetja Komunala Radgona.
-
Marko Mitja FEGUŠ, Zeleni Slovenije.
PRILOGE:
-
Prezentacija
T. Štebe
-
Prispevek M.
Rismal
-
Prezentacija
J. Horvat
-
Prezentacija
in prispevek P. Kralj
Za razliko od večine medijev in organizacij se mi nismo ukvarjali s svetovno problematiko, pač pa s konkretnimi domačimi, slovenskimi, izzivi in problemi. Še posebej smo se osredotočili na tri tematike: (1) Povezovanje virov in vodooskrbnih sistemov; (2) pravica do védenja o vsem kar vpliva na naše zdravje, okolje in naravo (npr. o kontaminantih v pitni vodi); (3) mnenja in predlogi na predelano direktivo o pitni vodi (razprava do 29. marca 2018).
Opomba:
Prevod gesla Svetovnega dneva vode 2018 'Nature for Water', glede na razlago,
ni kar 'Narava za vodo' (LINK Slo društvo za zaščito voda).
Iz opisa Združenih narodov (LINK
UN 2018 Theme): '.. explores how we can use nature to overcome the water
challenges of the 21st century, je primernejši pomenski prevod npr.: 'Narava daje
rešitve' oz. 'V naravi je odgovor'.
IZPOSTAVLJENO, POVZETO IZ PRISPEVKOV SODELUJOČIH
Zagotoviti
in sankcionirati odgovorno in učinkovito uveljavljanje predpisov, tudi
spremembo postopkov, pristojnosti IN s kazensko odgovornostjo pristojnih.
Nedopusten 'molk' oz. neodzivnost pristojnih, ne le v primerih prijav tudi, ko
bi morali samoiniciativno ukrepati. Učinkovitost ukrepov bi morali
zagotavljati, sedaj neustrezni, primerni predpisi, pristojnosti in odgovornosti
v hierarhiji, nenazadnje pa tudi zmanjšanje števila zadev in ustrezen ZUP.
PRAVICE (ustavne) DO (1) ZDRAVE PITNE VODE z ZANESLJIVO, VARNO IN EKONOMIČNO OSKRBO in (2) PRIKLJUČKA S PITNO VODO ZA GOSPODINJSTVO. Viri in vodooskrbni sistemi pitne vode morajo služiti prednostno, dolgoročno in trajnostno varni, zanesljivi in ekonomični oskrbi prebivalstva z zdravo pitno vodo in z vodo za oskrbo gospodinjstev. Predlagamo dolgoročno postopno uvajanje ločenih vodooskrbnih sistemov za pitno vodo brez kontaminantov, ki je namenjena ljudem za pitje in pripravo hrane ter vodooskrbnih sistemov namenjenih za ostale uporabe (npr. higiena, gospodarstvo, kmetijstvo).
ZAGOTOVITI je potrebno take koncesije nad viri pitne vode, ki nikakor niso v nasprotju z zagotavljanjem pravic za varno, zanesljivo in ekonomično oskrbo z zdravo pitno vodo za prebivalstvo. Biti morajo vodene in nadzorovane transparentno, pošteno in v javnem interesu, brez kakršnihkoli elementov dejanske privatizacije ali namenov postati izključno tržno blago. Zanje naj se uvedejo ustrezne koncesnine in nadomestila, namenjena izključno za vlaganja v vire in vodooskrbne sisteme pitne vode za prebivalstvo.
ZAGOTOVITI
zdravo pitno vodo in pri čemer naj se sledi cilju sprejemljive cene. POVEZAVA med
sistemi – VARNOST.
ZAKLJUČKI
(1)
POVEZOVANJE
POZIV
MOP/Vladi RS O NUJNOSTI povezovanja virov pitne vode in (primarnih) vodovodov
območja 'Srednja Sava' (Kamniški, Krvavški, Domžalski, Ljubljanski [Kranjski,
..]). Primarni nivo naj bo pod državno pristojnostjo, z enim odgovornim upravljalcem. Vodovarstvena
in vodozbirna območja so že sedaj v pristojnosti države (ARSO)!
Dobre
prakse povezovanja vodnih virov in vodooskrbnih sistemov v Sloveniji in tujini konkretno
nismo obravnavali.
Način
sodelovanja oz. sinergij (komplementarnosti) večih upravljalcev na povezanem vodooskrbnem
sistemu je bilo predstavljeno z namenom, da je to ob razumnem pristopu in
dogovoru lahko sprejemljivo in koristno za vse udeležene. Zanimivo in napredno
konstruktivno stališče – mag. Zlatko Erlih.
Večina
vodnih virov je iz prodnatih zajetjih aktiviranih pred desetletji, ki pa se
soočajo z omejitvami in okoljskimi obremenitvami. Potrebno se je usmeriti na
območja oz. vire v dolomitih. Do takrat in tudi sicer je nujno sanirati pretekle
obremenitve in sankcionirati sedanja onesnaževanja na vodovarstvenih območjih,
npr. srednje Save (Mengeško, Ljubljansko polje) ter nadomestiti intenzivno s sonaravnim
in trajnostnim kmetijstvom. Resno se morajo soočiti interesi in utemeljenost
naložb investitorjev, npr. v (pretočne) elektrarne ter trajnostni vidiki varovanja
okolja in ohranjanja narave (npr. Mure, Save).
(2)
VÉDENJE
UČINKOVITA
– NEPOSREDNO IN VSAK TRENUTEK - DOSTOPNOST DO PODATKOV KOT PRAVICA, O:
VSEBNOSTIH/KONTAMINANTIH, VPLIVIH NA ZDRAVJE / BIVANJE. KJE, KAKO, KDO
ONESNAŽUJE OKOLJE / NARAVO. Pravno: Aarhuška konvencija, 25.6.1998, v Sloveniji
ratificirala 22.4.2004; EU direktiva 2003/4/EC (rok za uskladitev v nacionalni
zakonodaji 20050214).
Nabor
vsebnosti, predvsem pa kontaminantov mora biti razširljiv glede na ugotovljene
razmere v okolju oz. glede na dejavnosti (npr. kmetijstvo, industrija, ..).
Podrobna
analiza na 300 kontaminantih, ki so jo v tujini naročili v društvu Trzin je naš
dom je pokazala na posebnost z rezultatom o prekomerni prisotnosti hlapljivih
halogenih spojin (trikloretan, tri- in tertra- kloretilen).
(3)
DIREKTIVA O PITNI VODI
PREDLOGI
DOPOLNITEV (rok 29.03.2018) – del teh je v prilogi ob povzetkih iz predloga
'predelane' direktive. Formirala naj bi se skupina za pripravo predlogov
dopolnitev v sestavi: prosimo za predloge. Direktorat za javno zdravje MZ (Mojca
Gobec, generalna direktorica) pozdravlja možnost sodelovanja. Na dnu delovna
različica predlogov – v izdelavi.
POVZETKI IZ PRISPEVKOV IN
PREZENTACIJ:
Prof. dr. Mitja Rismal
UVOD
Za Svetovni
dan vode, pozdravljam prizadevanje ponudnikov tega srečanja, da se tudi v
Sloveniji vprašamo in pogledamo, kako z vodami sami ravnamo.
Za
Slovenijo je pomembno kako se bo za lastni razvoj vključila v evropsko in
globalno reševanje posledic klimatskih sprememb in degradacije okolja. Prostor
in celotno okolje z vodami moramo urejati, da ohranimo in izboljšujemo med
seboj soodvisne prvine življenja, čisto vodo, zdravo plodno prst za prehrano in
zrak, kar zahteva veliko sredstev in znanja, je pa pogoj za splošni
socialno-ekonomski in kulturni razvoj vsakega naroda in neodvisnost države.
Eksponencialna
rast človeštva in omejeni naravni potenciali planeta postavljajo številna
vprašanja trajnostnega razvoja. Na to je
že v 19 stoletju opozoril Malthus (1766-1834). Človeštvo se je od 18
stoletja pomnožilo od 1,6 na 6,1
milijard, do leta 2050 pa naj bi se povečalo na ca 10 milijard. (Kendall, Henry
W. nad David Pimente. 1994. "Constraints on the Expansion of the Global
Food Supply". Ambio, Vol . 23, No. 3. Royal Swedish Academy of Sciences).
Pričakovanja
Malthusa, da bo rast prebivalstva presegla proizvodnjo hrane se niso izpolnila,
ker se je produktivnost pridelovanja hrane z uporabo umetnih gnojil, pesticidov
in kmetijske mehanizacije, in krčenja gozdov povečala, kar pa ima svoje meje,
ker so posledice, za obnovo naravnih biokemičnih in fizikalnih lastnosti
plodnih tal, vse večje vprašanje. Večja proizvodnja hrane potrebuje tudi več
vode. Zato in zaradi vse večje porabe
energije s toplogrednimi plini, grozijo klimatske spremembe s poplavami, z
daljšimi sušami in pomanjkanjem vode.
NALOGE INTEGRALNEGA NAČRTOVANJA IN
UPRAVLJANJA Z VODAMI.
V Sloveniji
možnosti za naravovarstveno in vodnogospodarsko skladno zaščito voda in
kmetijskih površin, dva med seboj povezana problema, nismo znali in jih tudi
danes ne znamo dovolj zaščititi.
Brez vode
ni življenja. Brez plodnih tal, ki za rastline potrebujejo vodo, pa ni hrane. Ti
dve soodvisni, za življenje elementarni prvini (ozračja tukaj ne obravnavamo),
lahko državljanom zagotovi, nihče drug, kot le država, s celostnim, strokovnim,
upravljanjem prostora. Njegov del pa je, kot ga opiše Hatchfeld, integralno
načrtovanje upravljanje z vodami.
Ker pomeni
voda neodtujljivo pravico do življenja, zanjo pa državi plačuje državljan, mu
jo mora zdravo, v zadostni količini in pošteni ceni tudi zagotoviti, kar ni
vedno lahka naloga, ker so, po ceni in naravovarstvenih vrednotah, mogoče
različne rešitve.
Dodatni
problem pa je, da je pitna voda na vodovodnih omrežjih, monopolna vrednota, ki
lahko postane, če država ne obvlada upravljanja z vodami, hvaležno tržišče za
marsikoga. Za to je v Sloveniji več primerov, ki bi potrebovali temeljito in
strokovno podprto obravnavo.
Opozoriti
na to, da takšne obravnave na MOP, ki v državi upravlja z vodami in prostorom,
ni dovolj, v nekaterih primerih pa sploh ni mogoča, je tudi eden od namenov
tega Svetovnega dneva voda.
KLJUČNI OKOLJSKI PROBLEMI SLOVENIJE
Naravne
danosti Slovenije z velikimi zalogami vode in 60% gozdov, ki daleč presegajo
lastne potrebe, so neprecenljivo naravno bogastvo in komparativna prednost. Z
gozdovi in ca 10% visoko gorskega sveta, z nizko poselitvijo, pa ostane le ca
30% ravninskega dela države za kmetijstvo urbanizacijo, industrijo in promet
nad zalogami ogrožene prodne in kraške podtalnice, ki dajeta večino pitne vode.
Poseljenost
Slovenije na tem ravninskem območju s 330 prebivalci, je 3 krat večja od
povprečne s 100 prebivalcev/km2. Na prebivalca odpade le 800 m2 orne zemlje. Po
oceni SURS (2010) pa pokrijemo za prehrano le 44% lastnih potreb.
Nizozemska,
s 4 krat večjo gostoto poselitve 400 prebivalcev na kvadratni kilometer in le
620 m2 orne zemlje na prebivalca, pa sodi med največje izvoznike hrane, kar
pove, da omenjenih naravnih danosti ne izkoriščamo najbolje.
Dr. Peter Kralj
Čista, neoporečna
voda je nujno potrebna za obstoj življenja na našem planetu. V kolikor ni
kvalitetne in neoporečne vode, tudi ne moremo pridelati kvalitetne in zdrave
hrane. Vodne vire človeštvo obremenjuje do te mere, da so na našem planetu
ogrožene tudi druge oblike življenja. Danes uživa manj kot 5 % človeštva
kvalitetno in neoporečno vodo. Tudi v Sloveniji do nje nimajo dostopa vsi
prebivalci.
Slovenija ima
nadpovprečne vodne zaloge, ki pa seveda niso vse primerne za uživanje, prav
tako tudi niso enakomerno porazdeljene po ozemlju države. Razpolagamo z 18
milijardami m3 notranjih vodnih zalog in 4.000 milijard m3
podzemnih vodnih zalog v vodonosnikih. Vendar pa so vodni viri marsikje že
močno načeti ali ogroženi predvsem zaradi negospodarnega in neustreznega
ravnanja v preteklih desetletjih.
Prodni zasipi rek so
pomemben vir pitne vode v Sloveniji. Komunikacija s površinskimi vodami je
navadno precej počasnejša kot v kraških vodonosnikih in je zato njihova
samočistilnost boljša. Iz prodnih zasipov črpamo vodo v Ljubljani, Mariboru,
Pomurju, velikem delu Podravja... Vodopreskrba v Sloveniji je bila v sedanjem
konceptu zastavljena v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja, ko so prodni
zasipi še vsebovali kvalitetno in pitno podtalnico. Danes pa je velik del
vodonosnikov tega tipa je že močno ogrožen. Podtalnico onesnažuje tako
kmetijstvo z nepravilno uporabo (prevelike količine) gnojil in pogosto tudi z
neprimerno izbiro gnojil in pesticidov. Drug velik onesnaževalec je industrija
(npr. Ljubljanska črpališča), in urbana naselja z nedograjenim ali
nekvalitetnim kanalizacijskim sistemom, vključno s čistilnimi napravami. Enako
velik delež pri onesnaženju vodnih virov ima tudi promet, kateri se v Sloveniji
močno povečuje in se bo po napovedih povečeval tudi v bodoče. V Nemčiji so z
raziskavami ugotovili višje vsebnosti težkih kovin v zemlji (skozi katero
pronica površinska voda v podtalnico) tudi v oddaljenosti preko 500 m od
cestišč.
Pravico do
kvalitetne pitne vode slehernega državljana smo zapisali v našo ustavo, kot
najvišji zakonski akt. To pomeni, da je za zagotavljanje kvalitete vod v državi
odgovornost slehernega državljana, še posebej pa državne administracije. Z nepravilno politiko, predvsem s slabo zakonsko in zelo
nekvalitetno inšpekcijsko službo v okviru Ministrstva za zdravje je sedanje
stanje že alarmantno.
V
čimkrajšem času je nujno pristopiti k prenovitvi koncepta vodooskrbe Slovenije.
Sleherni Slovenec ima pravico do kvalitetne pitne vode, hidrogeološke razmere
pa to tudi omogočajo. Nujno potrebno je zasnovati koncept dualnega sistema
vodooskrbe – vodovodni sistem za pitno vodo in vodovodni sistem za sekundarno
rabo (na primer za isplakovanje). Za potrebe pitne vode pripraviti projektno
dokumentacijo in sukcesivno pričeti z izgradnjo zajemanja vodnih virov,
predvsem v dolomitnih vodonosnikih, kjer le je to mogoče. Za sekundarno rabo pa
uporabljati obstoječe vodne vire. Vse vire pa je naprej potrebno skrbno
zaščititi in varovati.
Nujno je
spremeniti zakonodajo do te mere, da bo dejansko ščitila vodne vire.
Inšpekcijske službe in ostale institucije, ki delujejo na tem področju in so
mnogokje popolnoma neučinkovite, je potrebno kadrovsko »prečistiti« in
izobraziti v smeri preventivnega delovanja, v smislu dobrega gospodarja. Vse
prepogosto se povzročiteljev sploh ne najde, tudi v primerih nesreč
katastrofalnih razsežnosti, kaj šele kaznuje. Posledice, ki jih lahko povzroči
oporečna voda, so zelo hude. Kratkoročne, npr. zastrupitve, zajamejo manjše
število prebivalcev in jih je relativno lahko ozdraviti (tudi obolelih z
dolgoročnimi posledicami ni veliko). Mnogo težja je t.i. »skrita onesnaženost«,
ki jo zakonodaja dovoljuje (vsebnosti v zakonsko dovoljenih mejah), in ki
zajame veliko število prebivalcev. Dolgoročno uživanje takšne vode povzroči
obolenja (npr. defektnost, genske spremembe, obolenja organov), ki jih
zdravstvo ne povezuje neposredno z njenim uživanjem, na razvoj prebivalstva in
celotne družbe pa imajo izredno velik vpliv.
Zakonodajo glede
analitike vodnih virov je prav tako potrebno v osnovi spremeniti. Sedanja
predpisuje katere spojine je potrebno analizirati. Vemo pa, da dnevno prihajajo
na tržišče novi in novi artikli, še posebej v zdravstvu, prehrani in
kmetijstvu, z novimi učinkovinami oziroma spojinami, ki pa v zakonodaji niso
navedeni. Predlagamo, da se zakonodaja dopolni na ta način, da je potrebno
vsako novo substanco, ki pride na slovensko tržišče in bi lahko kot takšna
ogrožala okolje ali živi svet, v roku najkasneje 1 leta uvrstiti na seznam
substanc, ki jih je potrebno dodatno analizirati najmanj za primer D-analize.
Jože Horvat
(NE)reševanje onesnaževanja s starimi bremeni - divjimi in neurejenimi odlagališči ter aktualnimi odlaganji odpadkov in dejavnosti, ki močno onesnažujejo podtalnico (Publicus-Suhadolska jama). Vpliv odpadkov na kakovost pitne vode na Ljubljanskem polju. Vodovarstveno območje Jarški prod:
• Študija SRC SAZU pokaže ogromno količino vseh vrst odpadkov
• Sanacija je ocenjena na 12 mio eur
• Ustanovitev okoljskega sklada za namen sanacije, ki pa se ne izvrši. Denar porabljen za projekte, ki niso povezani z Jarškim prodom
• Izgradnja hidroelektrarne Šentjakob kod del verige srednja Sava
mag. Zlatko Erlih
KOMUNALA RADGONA d.o.o.
Pogled na oskrbo s pitno vodo
MAREC 2018
Podjetje in njegova dejavnost
- Oskrba s pitno vodo
- Odvajanje odpadnih komunalnih voda
- Čiščenje odpadnih komunalnih voda
- Odvoz grezničnih gošč in blata iz MKČN
- Vzdrževanje občinskih cest in javnih poti
- Javna snaga
- Zbiranje in odvoz komunalnih odpadkov
Vdooskrba
Podjetje skrbi za oskrbo s pitno vodo na področju matične občine
Temeljni cilj
ODJEMALCEM ZAGOTOVITI ZDRAVO PITNO VODO IN PRI TEM ZASLEDOVATI CILJ SPREJEMLJIVE CENE
Lokacija izvajanja GJS
- Apaško polje – reka Mura - prodnata tla
- Občutljivo za vdor različnih elementov v vodo
- VVO1 ima definirane ukrepe v zvezi s kmetovanjem in kmetje dobivajo nadomestilo za izpad dohodka – nitrati so se začeli zmanjševati, sicer je področje znano, da je tukaj v vodi precej nitratov
Sistem C – nova rešitev
Zasnova:
- Prvotno enoten sistem, ki povezuje sisteme na levem in desnem bregu reke Mure (pogodba 2005 – MOR- občine)
- Kasneje delitev na Sisteme A, B, C (aneks 2010)
- Sistem C – povezuje 8 občin na desnem bregu reke Mure (UE Gornja Radgona in UE Ljutomer)
- Sistem C povezuje zajetje Podgrad – Segovci v UE G. Radgona in Mota- Lokavci v UE Ljutomer
- Povezava med obema sistemoma je v Vučji vasi (varnost)
- En upravljavec (JP Prlekija) – posledična izločitev Komunale Radgona (nevarnost) – kot da podjetje ne obstaja
- Komunala Radgona oporeka tako rešitev in želi na svojem terenu skrbeti za oskrbo – poznavanje terena, strank, sistema, hiter odziv, …
Kako rešiti zagato?
- Približati poslovanje obeh izvajalcev in prispevati k približevanju standardov na celotnem terenu sistema (različna izhodišča na različnih lokacijah – različni pogledi posameznih občin).
- Dogovoriti se o komplementarnem delovanju, ki se izogiba nepotrebnemu podvajanju nabav, zaposlovanja in vodi v specializacijo na obeh straneh.
- Komplementarnost je možna na skoraj vseh poslovnih funkcijah.
Zakaj je taka rešitev OK
- Ker vzdržuje neko minimalno razpršenost, ki je v fazi nepotešenih privatizacijskih apetitov po vodnih virih vendarle zahtevnejši plen, kot če imaš vse skoncentrirano
- Ker so tudi dobre rešitve, ki lahko povezujejo dobre prakse in jih je možno nadgraditi ob obojestranskem razumevanju in vzajemnem iskanju dviga kvalitete vode in optimiranja cene (vodooskrba se - ni pričela z zadnjimi velikimi investicijami in novoustanovljenimi podjetji).
Pogled na oskrbo s pitno vodo
MAREC 2018
Podjetje in njegova dejavnost
- Oskrba s pitno vodo
- Odvajanje odpadnih komunalnih voda
- Čiščenje odpadnih komunalnih voda
- Odvoz grezničnih gošč in blata iz MKČN
- Vzdrževanje občinskih cest in javnih poti
- Javna snaga
- Zbiranje in odvoz komunalnih odpadkov
Vdooskrba
Podjetje skrbi za oskrbo s pitno vodo na področju matične občine
Temeljni cilj
ODJEMALCEM ZAGOTOVITI ZDRAVO PITNO VODO IN PRI TEM ZASLEDOVATI CILJ SPREJEMLJIVE CENE
Lokacija izvajanja GJS
- Apaško polje – reka Mura - prodnata tla
- Občutljivo za vdor različnih elementov v vodo
- VVO1 ima definirane ukrepe v zvezi s kmetovanjem in kmetje dobivajo nadomestilo za izpad dohodka – nitrati so se začeli zmanjševati, sicer je področje znano, da je tukaj v vodi precej nitratov
Sistem C – nova rešitev
Zasnova:
- Prvotno enoten sistem, ki povezuje sisteme na levem in desnem bregu reke Mure (pogodba 2005 – MOR- občine)
- Kasneje delitev na Sisteme A, B, C (aneks 2010)
- Sistem C – povezuje 8 občin na desnem bregu reke Mure (UE Gornja Radgona in UE Ljutomer)
- Sistem C povezuje zajetje Podgrad – Segovci v UE G. Radgona in Mota- Lokavci v UE Ljutomer
- Povezava med obema sistemoma je v Vučji vasi (varnost)
- En upravljavec (JP Prlekija) – posledična izločitev Komunale Radgona (nevarnost) – kot da podjetje ne obstaja
- Komunala Radgona oporeka tako rešitev in želi na svojem terenu skrbeti za oskrbo – poznavanje terena, strank, sistema, hiter odziv, …
Kako rešiti zagato?
- Približati poslovanje obeh izvajalcev in prispevati k približevanju standardov na celotnem terenu sistema (različna izhodišča na različnih lokacijah – različni pogledi posameznih občin).
- Dogovoriti se o komplementarnem delovanju, ki se izogiba nepotrebnemu podvajanju nabav, zaposlovanja in vodi v specializacijo na obeh straneh.
- Komplementarnost je možna na skoraj vseh poslovnih funkcijah.
Zakaj je taka rešitev OK
- Ker vzdržuje neko minimalno razpršenost, ki je v fazi nepotešenih privatizacijskih apetitov po vodnih virih vendarle zahtevnejši plen, kot če imaš vse skoncentrirano
- Ker so tudi dobre rešitve, ki lahko povezujejo dobre prakse in jih je možno nadgraditi ob obojestranskem razumevanju in vzajemnem iskanju dviga kvalitete vode in optimiranja cene (vodooskrba se - ni pričela z zadnjimi velikimi investicijami in novoustanovljenimi podjetji).
DIREKTIVA O PITNI VODI (predlog prilagojene COM/2017/0753 final - 2017/0332 (COD))
DIREKTIVA
EVROPSKEGA PARLAMENTA IN SVETA o kakovosti vode, namenjene za prehrano ljudi
(prenovitev) COM(2017) 753 final 2017/0332 (COD) - v nadaljevanju RDWD (Revised Drinking
Water Directive).
Direktiva, ki se prenavlja: (1) Direktiva Sveta 98/83/ES[1]
je bila večkrat bistveno spremenjena[2].
Ker so potrebne nove spremembe, bi bilo treba zaradi jasnosti navedeno
direktivo prenoviti.
PREDLOGI DOPOLNITEV - MNENJA:
Direktiva 98/83/ES je določila pravni
okvir za varovanje zdravja ljudi pred škodljivimi učinki vsakršne kontaminacije
vode, namenjene za prehrano ljudi, z zagotavljanjem, da je zdravstveno ustrezna
in čista. Ta direktiva bi morala imeti isti cilj. ï ker je treba glede na pomen
kakovosti vode, namenjene za prehrano ljudi, za človekovo zdravje
Ö V ta namen je treba Õ na ravni Ö Unije Õ Skupnosti
predpisati bistvene standarde kakovosti
ð minimalne
zahteve ï, ki jih mora izpolnjevati voda, predvidena za ta
namen;. ð Države
članice bi morale sprejeti potrebne ukrepe za zagotovitev, da je voda,
namenjena za prehrano ljudi, brez mikroorganizmov in parazitov ter brez snovi,
ki lahko v določenih primerih predstavljajo morebitno nevarnost za zdravje
ljudi, ter da izpolnjuje navedene minimalne zahteve.
VÉDENJA – védenja
NE IZZVZETI (RDWD str. 31, 45 ) ali pa tam (v direktivi za naravne mineralne in
izvirske) dodati naše pripombe glede védenja – pravice do dostopa on-line, real-time do vseh
analiz pitne vode - za vse za katere veljajo predpisi o izvajanju analiz
vzrocev pitne vode (do mesta ustrezanja tj. pipe) – ne glede na to ali se
stekleničijo ali ne, so za medicinske, prehrambene ali druge namene. Za vse za
katere veljajo predpisi o izvajanju analiz – torej npr. tudi za kopalne vode,
vode za zalivanje, ipd.
(navesti Aarhuško konvencijo člen 5. itd.). Védenje mora veljati
za vse vrste voda – tudi za naravne mineralne in izvirske. Omogočiti je
potrebno tudi analize z avtomatskimi merilniki, torej s certificiranimi
napravami in ne samo z laboratorjiskimi postopki.
Aarhuška konvencija in iz nje izvedena EU direktiva določata
uporabo razpoložljivih tehnologij in infrastrukture za neposreden in takojšen
dostop .. npr. arhivirani rezultati analiz vzorcev pitne vode morajo biti
neposredno dostopni (on-line) in vsak sprememba takoj (real-time). Označeni so deli direktive in
konvencije, ki (posredno jasno) določajo on-line, real-time dostop oz. stalen
(ponavljajoč), odprt, neposreden dostop do baz podatko (ene baze) kjer morajo
biti shranjeni (arhivirani) vsi rezultati analiz pitne vode, ki so narejeni zaradi
predpisov, ki to zahtevajo in so javno (spletno, informacijsko, računalniško)
dostopni kot informacije javnega značaja, ne glede na to, kdo je analizo naročil,
plačal, izvedel (javni, zasebni ali kak drug subjekt), je njen 'lastnik', in
podobno. To v slovenski zakonodaji ni impementirano. Odgovorni pa nočejo upoštevati
nadrejene konvencije oz. direktive, ko tako seznanitev (dotop za branje) zahtevate.
Niti MZ, IP, Vlada. Torej kršijo, ne izvajajo določb Konvencije oz. Direktive
(spodaj z rumeno označena določila).
Slovenija
in tudi druge članice EU, ki so ratificirale Konvencijo oz. bi morale v svojo
zakonodajo in z njeno implementacijo udejaniti določila Konvencije in Direktive
na način kot je to zapisano v obeh pravnih aktih (z rumeno označeno). Danes je evidentno da so po 15
letih po sprejemu Direktive in 20 letih po sprejemu Konvencije na voljo in zelo
razširjene računalniške telekomunikacijske in/ali elektronske
Tehnologije, ki bi jih morale EU države oz. države, ki so
ratificirale Konvencijo že davno uveljaviti in s tem zadostiti pravici, do sprotne,
takojšnje in praktične obveščenosti, seznanjenosti z informacijami, ki zadevajo
okolje, zdravje, ..
Člen 5
Konvencije
Zbiranje
okoljskih informacij in njihovo razširjanje v javnosti
1. Pogodbenica zagotovi:
(a) da organi javne oblasti imajo in sproti dopolnjujejo okoljske
informacije, ki se nanašajo na njihove naloge;
(b) da se vzpostavijo obvezni sistemi za zagotavljanje ustreznega
dotoka informacij do organov javne oblasti o predlaganih in obstoječih dejavnostih, ki
lahko pomembno vplivajo na okolje;
(c) da se ob neposredni nevarnosti za zdravje ljudi ali
za okolje zaradi dejavnosti ljudi ali
zaradi naravnih vzrokov članom javnosti, ki bi jih to lahko prizadelo, nemudoma sporočijo vse
informacije, ki jih ima na razpolago organ javne oblasti in bi lahko omogočile javnosti, da
prepreči
ali ublaži škodo zaradi take
nevarnosti.
3. Pogodbenica
zagotovi, da bodo okoljske informacije postopoma na razpolago v elektronskih
podatkovnih bazah, ki so javnosti lahko dostopne po javnih telekomunikacijskih omrežjih.
Direktiva
2003/4/ES Evropskega Parlamenta In Sveta z dne 28. januarja 2003 o dostopu
javnosti do informacij o okolju in o razveljavitvi Direktive
Sveta 90/313/EGS
EVROPSKI PARLAMENT IN SVET EVROPSKE UNIJE STA –
…
ob upoštevanju naslednjega:
…
(21) Za dvig javne
zavesti o okoljskih zadevah in za izboljševanje varstva okolja bi morali
organi oblasti na
primeren način zagotavljati in razširjati informacije
o okolju, ki so
pomembne za njihove
naloge, zlasti prek računalniške
telekomunikacijske in/ali elektronske
tehnologije, kolikor je na voljo.
Člen 1 Cilji
Cilji te direktive
so:
(a) zagotoviti
pravico do dostopa do informacij o okolju, ki jih hranijo organi oblasti ali se
hranijo za organe
oblasti, ter določiti osnovne pogoje in praktične
ukrepe za uresničevanje te
pravice, in
(b) zagotoviti, da so
informacije o okolju postopno v vedno večji meri dostopne
javnosti in se
javno razširjajo, da
se doseže kar najširša sistematična razpoložljivost in
razširjanje informacij
o okolju javnosti. V
ta namen se zlasti pospešuje uporaba računalniške
telekomunikacijske
in/ali elektronske tehnologije, kolikor je na voljo.
Člen 2 Opredelitve
pojmov
Za namene te
direktive so:
1. "informacije
o okolju" kakršne koli informacije v pisni, vizualni, zvočni,
elektronski ali
katerikoli drugi
materialni obliki o:
(a) stanju elementov
okolja, kot so zrak in ozračje, voda, tla, zemljišča,
krajina in naravni
življenjski prostori,
vključno z mokrišči, obalnimi in morskimi območji,
biološka
raznovrstnost in
njene sestavine, vključno z gensko spremenjenimi organizmi, ter
medsebojni
vpliv teh elementov;
(b) dejavnikih, kot
so snovi, energija, hrup, sevanje ali odpadki, vključno
z radioaktivnimi
odpadki, emisije,
izpusti in druga sproščanja v okolje, ki vplivajo ali bi utegnili
vplivati na
elemente okolja, navedene pod (a);
…
Člen 7 Razširjanje
informacij o okolju
1. Države članice
sprejmejo potrebne ukrepe, da
zagotovijo, da organi oblasti organizirajo
informacije o okolju, ki so pomembne za njihove naloge in ki jih hranijo
ali se hranijo zanje,
zaradi njihovega
aktivnega in sistematičnega razširjanja javnosti, zlasti z računalniško
telekomunikacijsko in/ali elektronsko tehnologijo, kolikor je na voljo.
Ni treba, da
informacije, dane na voljo z računalniško telekomunikacijsko in/ali
elektronsko
tehnologijo, vključujejo
informacije, zbrane pred začetkom veljavnosti te direktive, razen če
ni že na voljo v
elektronski obliki.
Države članice
zagotovijo, da bodo
informacije o okolju postopoma postajale dosegljive v
elektronskih bazah podatkov, ki bodo javnosti zlahka
dosegljive po javnih
telekomunikacijskih omrežjih.
…
Člen 8 Kakovost
informacij o okolju
1. Kolikor je v
njihovi moči, države članice zagotovijo, da
so vse informacije, ki jih pripravijo
same ali jih
pripravijo zanje, ažurirane, natančne in primerljive.
2. Organi oblasti na
zahtevo odgovorijo na zahteve po informacijah, skladnih s členom
2(1)b,
tako da prosilcu poročajo
o mestu, kjer je mogoče najti informacije, če
so na voljo, o merilnih
postopkih, vključno
z metodami analize, vzorčenja in predpriprave vzorcev, ki se
uporabljajo
pri pripravi informacij, ali se sklicujejo na uporabljane standardizirane
postopke.
Člen 9 Postopek
pregleda
1. Države članice najkasneje 14.
februarja 2009 poročajo o izkušnjah, pridobljenih pri uporabi
te direktive.
Poročilo pošljejo Komisiji
najkasneje 14. avgusta 2009.
Najkasneje 14. februarja 2004 Komisija državam
članicam pošlje navodila, ki jasno določajo
način, za katerega želi,
da ga države članice uporabijo za poročanje.
2. Glede na izkušnje in ob upoštevanju
razvojnih dosežkov v računalniško telekomunikacijski
in/ali elektronski tehnologiji Komisija
predloži Evropskemu parlamentu in Svetu poročilo
skupaj z morebitnimi predlogi za
spremembo.
Člen 10 Izvajanje
Države članice sprejmejo
zakone in druge predpise, potrebne za uskladitev s to direktivo,
najpozneje do 14. februarja 2005. O tem
takoj obvestijo Komisijo.
Države članice se v sprejetih
predpisih sklicujejo na to direktivo ali pa sklic nanjo navedejo
ob njihovi uradni
objavi. Način sklicevanja določijo
države članice.
Konvencija
o dostopu do informacij, udeležbi javnosti pri odločanju in dostopu do pravnega
varstva v okoljskih zadevah (V Aarhusu, Danska, 25. junija 1998)
Article 1
OBJECTIVE
In order
to contribute to the protection of the right of every person of present and
future generations to live in an environment adequate to his or her health and
well‑being, each Party shall guarantee the rights of access to information,
public participation in decision‑making, and access to justice in environmental
matters in accordance with the provisions of this Convention.
Provisions of the Aarhus Convention alleged to be in non-compliance
with the right to access the drinking water samples analisys results on-line,
real-time by using ICT to read-only archived reults from the publicly accessed
data bases, are as follows (with
parts indicated in yellow):
SUMMARY:
1.
In article 4, section 4.1. paragraph
2. there is the essential provision that
the environmental information “shall be made available as
soon as possible”.
2.
Further in article 5 there is the list
of provisions specifying, let us say, practical circumstances on availability
of environmental information. Here are some of them giving us the right for
on-line, real-time access to the row (source) data where environmental
information is saved / archived (e.g. drinking water samples’ analysis
results):
DETAILED:
3. «Environmental information» means any information in written,
visual, aural, electronic or any other material form on:
(a) The state
of elements of the environment, such as air and atmosphere, water, soil, land,
landscape and natural sites, biological diversity and its components, including
genetically modified organisms, and the interaction among these elements;
(b) Factors,
such as substances, energy, noise and radiation, and activities or measures,
including administrative measures, environmental agreements, policies,
legislation, plans and programmes, affecting or likely to affect the elements
of the environment within the scope of subparagraph (a) above, and cost‑benefit
and other economic analyses and assumptions used in environmental decision‑making;
(c) The state
of human health and safety, conditions of human life, cultural sites and built
structures, inasmuch as they are or may be affected by the state of the
elements of the environment or, through these elements, by the factors,
activities or measures referred to in subparagraph (b) above;
Article 4
ACCESS TO ENVIRONMENTAL INFORMATION
4.1.
2.
The environmental information referred to in paragraph 1 above shall be made available as soon
as possible and at the latest within one month after the request has
been submitted, unless the volume and the complexity of the information justify
an extension of this period up to two months after the request. The applicant
shall be informed of any extension and of the reasons justifying it.
Article 5
COLLECTION AND DISSEMINATION OF ENVIRONMENTAL INFORMATION
1.
Each Party shall ensure that:
(a) Public authorities possess and update environmental information
which is relevant to their functions;
(b) Mandatory systems are established so that there is an adequate flow
of information to public authorities about proposed and existing activities
which may significantly affect the environment;
(c) In the event of any imminent threat to human health or the environment,
whether caused by human activities or due to natural causes, all information
which could enable the public to take measures to prevent or mitigate harm
arising from the threat and is held by a public authority is disseminated
immediately and without delay to members of the public who may be affected.
2. Each Party shall ensure that, within the framework of national
legislation, the way in which public authorities make environmental information
available to the public is transparent and that environmental information is
effectively accessible, inter alia, by:
(a) Providing sufficient information to the public about the type and
scope of environmental information held by the relevant public authorities, the
basic terms and conditions under which such information is made available and
accessible, and the process by which it can be obtained;
(b) Establishing and maintaining practical arrangements, such as:
(i) Publicly
accessible lists, registers or files;
(ii) Requiring officials to support the public in seeking access to
information under this Convention; and
(iii)
The identification of points of contact; and
(c)
Providing access to the environmental information contained in lists, registers
or files as referred to in subparagraph (b) (i) above free of charge.
3.
Each Party shall ensure that environmental information progressively becomes available in electronic
databases which are easily accessible to the public through public
telecommunications networks. Information accessible in this form should
include:
(a) Reports on the state of the environment, as referred to in paragraph
4 below;
(b) Texts of legislation on or relating to the environment;
(c) As appropriate, policies, plans and programmes on or relating to the
environment, and environmental agreements; and
(d) Other
information, to the extent that the availability of such information in this
form would facilitate the application of national law implementing this
Convention,
provided that such
information is already available in electronic form.
RDWD, str. 4
Kar zadeva posebne kategorije vode, ki se toči v
steklenice, so naravne mineralne vode izvzete iz področja uporabe te direktive
v skladu z Direktivo 2009/54/ES Evropskega parlamenta in Sveta[3]. Izvirske vode
pa bi morale biti glede na tretji pododstavek člena 9(4)
Direktive 2009/54/ES v skladu z določbami te direktive. Zato bi morale
izvirske vode ostati zajete s področjem uporabe te direktive.
RDWD, str. 31
(3) ker je
treba i Iz
področja uporabe te direktive Ö je treba Õ izključiti naravne mineralne vode in vode, ki so
medicinski proizvodi, saj so bila za te vrste vode določena
posebna pravila; ð so te
vode zajete v Direktivi 2009/54/ES Evropskega parlamenta in Sveta[4]
oziroma Direktivi 2001/83/ES Evropskega parlamenta in Sveta[5].
Direktiva 2009/54/ES obravnava tako naravne mineralne vode kot tudi izvirske
vode, vendar bi morala biti samo prva kategorija izvzeta iz področja uporabe te
direktive. V skladu s tretjim pododstavkom člena 9(4) Direktive 2009/54/ES bi
morale izvirske vode izpolnjevati določbe te direktive. V primeru vode,
namenjene za prehrano ljudi, ki se toči v steklenice ali posode, namenjene
prodaji ali uporabi pri proizvodnji, pripravi ali obdelavi živil, bi morala
voda izpolnjevati določbe te direktive do mesta ustrezanja (tj. pipe), nato pa bi se
morala obravnavati kot živilo v skladu z drugim pododstavkom člena 2 Uredbe
(ES) št. 178/2002 Evropskega parlamenta in Sveta[6].
TE IZJEME NISO USTREZNE – direktiva o pitni vodi mora veljati za
vse vode, ki so namenjene za pitje / za prehrano ljudi (živih bitij, rastlin
!?).
RDWD, str. 45
Člen 3
Izjeme
1. Ta direktiva se ne uporablja za:
(a)
naravne mineralne vode, ki so jih za take priznali Ö pristojni organi iz Õ pristojni
nacionalni organi v skladu z Direktivo Sveta 80/777/EGS z dne 15. julija 1980 o
približevanju zakonodaj držav članic v zvezi z izkoriščanjem in trženjem
naravnih mineralnih voda[7] Direktive 2009/54/ES;
ê 1998/83
(b)
vode, ki so zdravila v pomenu Direktive Sveta 65/65/EGS z dne 26. januarja 1965 o
približevanju določb zakonov ali drugih predpisov v zvezi z lastniškimi
zdravili[8]. Direktive 2001/83/ES.
RDWD, str. xx
[1] Direktiva Sveta 98/83/ES z dne 3.
novembra 1998 o kakovosti vode, namenjene za prehrano ljudi (UL L 330,
5.12.1998, str. 32).
[2] Glej Prilogo V.
[3] Direktiva 2009/54/ES
Evropskega parlamenta in Sveta z dne 18. junija 2009 o izkoriščanju
in trženju naravnih mineralnih vod (prenovitev) (UL L 164, 26.6.2009,
str. 45).
[4] Direktiva 2009/54/ES Evropskega
parlamenta in Sveta z dne 18. junija 2009 o izkoriščanju in trženju naravnih
mineralnih vod (prenovitev) (UL L 164, 26.6.2009, str. 45).
[5] Direktiva 2001/83/ES Evropskega
parlamenta in Sveta z dne 6. novembra 2001 o zakoniku Skupnosti o zdravilih za
uporabo v humani medicini (UL L 311, 28.11.2001, str. 67).
[6] Uredba (ES) št. 178/2002
Evropskega parlamenta in Sveta z dne 28. januarja 2002 o določitvi splošnih
načel in zahtevah živilske zakonodaje, ustanovitvi Evropske agencije za varnost
hrane in postopkih, ki zadevajo varnost hrane (UL L 31, 1.2.2002, str. 1).
[7] UL L 229, 30.8.1980, str. 1. Direktiva kakor je
bila nazadnje spremenjena z Direktivo 96/70/ES (UL L 299, 23.11.1996, str. 26).
[8] UL L 22, 9.2.1965, str. 369. Direktiva, kakor
je bila nazadnje spremenjena z Direktivo 93/39/EGS (UL L 214, 24.8.1993, str.
22).
Komentarji
Objavite komentar